hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| دردسر دفع پسماند معادن روی برای زنجان

زنجان| دردسر دفع پسماند معادن روی برای زنجان

استان زنجان یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور از نظر وجود معادن روی است که می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصادی این منطقه شود اما در این میان گاه تعارضاتی که میان فعالان این بخش با سازمان‌های دولتی ازجمله صنایع و معادن و حفاظت محیط‌زیست ایجاد می‌شود، به‌مانند چوبی لای چرخ این صنایع عمل کرده و حرکت شتابان آن‌ها را کُند و گاه متوقف می‌کند. 

به گزارش ایرنا، از سوی دیگر سازمان‌های متولی نیز اقدامات خود را در راستای منافع عموم و لازمه حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب و تهدید آن می‌دانند. معضل واحدهای صنعتی سرب و روی در استان زنجان نیز از بیش از ۲۵ سال گذشته با گسترش بهره‌برداری از معدن انگوران زنجان شکل جدی‌تری به خود گرفته و در بازه‌های زمانی مختلف نگرانی‌هایی را برای مسئولان و عموم مردم ایجاد کرده است و در این میان ایمن‌سازی هفت میلیون تن پسماند روی در شهرک صنعتی روی زنجان و انتقال پسماندهای جدید به مکانی مناسب به موضوع روز مردم و مسئولان این استان تبدیل‌شده است.

افراد نا مطلع با نظرهای غیر کارشناسی کار را معطل می‌کنند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه مدت‌های زیادی است که به دنبال حمل فیلتر کیک‌های شرکت‌های روی هستیم گفت: پسماندهای روی حتی اگر کوچک‌ترین آسیبی به محیط‌زیست وارد نکند، باید در محلی مناسب انباشت و ایمن‌سازی شود تا به لحاظ فیزیکی نیز محلی را آلوده نکند. یوسف مرادلو، تولید این پسماندها را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: ذینفعان باید کنار هم بنشینند و برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند. او با بیان اینکه با حمایت انجمن صنایع و معدن سرب و روی ایران و صنعتگران روی، شرکت بهین فرآور برای مدیریت این پسماندها محل چند صد هکتاری را با مطالعه دانشگاهیان خریداری کرد و این محل مورد تائید محیط‌زیست قرار گرفت، اظهار داشت: این طرح در طی مسیر خود در دوایر دولتی نهایتا توسط محیط‌زیست مرکزی رد شد. مرادلو با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مانع حمل، جابجایی و ساماندهی این فیلتر کیک‌ها ناهماهنگی دوایر دولتی است، تصریح کرد: ۹۵ کارخانه روی در ایران فعال است که همه این‌ها فیلتر کیک دارند اما تنها جایی که دولت روی آن دست گذاشته است یک انبار از چند انبار موجود در شهرک صنعتی روی زنجان است که اتفاقا قانونمند عمل و پسماندها را مدیریت می‌کنند.

جانمایی نادرست برای استقرار شهرک صنعتی روی

عضو هیئت‌مدیره شرکت بهین فرآور نیز جانمایی انجام‌شده برای استقرار شهرک صنعتی روی را نادرست عنوان کرد و گفت: در این محل قرار بود صنایع سنگی مستقر شوند که با صلاحدید استاندار وقت این محل به صنایع روی اختصاص یافت. جواد عونی با بیان اینکه صنعتگر موظف به پرداخت برخی هزینه‌ها است و از نظر قانون نیز هزینه دفع اصولی پسماندها بر عهده تولیدکننده آن است، گفت: حتی اگر مسائل زیست‌محیطی فعالیت این صنایع حقیقت داشته باشد، در این خصوص بزرگ‌نمایی شده و جو روانی در شهر به وجود آورده است که مقصر آن صنعتگر نیست بلکه مسئولی باید پاسخگو باشد که این محل را تعیین کرده است. عونی با تأکید بر اینکه برای این پسماندها باید فکری اساسی شود تا حجم انبوهی از کیک و پسماند روزی مشکل‌ساز نشود، افزود: به همین منظور برای جانمایی انبار این پسماندها با کمک دانشگاه تربیت مدرس تحقیقاتی انجام و محلی به نام «سردهاته» تعیین شد که این محل پس از تائید سازمان محیط‌زیست از سوی شرکت بهین فراور خریداری شد. او یادآور شد: پس از طی مراحل مختلف و هزینه‌های کلانی که برای خرید و آماده‌سازی محل انجام شد، متولیان دولتی اعلام کردند که با نامه‌نگاری‌هایی که با مرکز انجام‌شده این محل موردقبول واقع نشده است و باید محل دیگری برای این منظور انتخاب شود. عونی گفت: پس از تحمیل هزینه‌های بالا به فعالان این بخش، محل بعدی انبار پسماندهای روی را در منطقه مرصع انتخاب کردند و پس از گذشت سه سال از انتخاب و اعلام این محل به صنعتگران روی، هر از چند گاهی مسئولی بدون اشرافیت داشتن به موضوع سخنانی را ایراد می‌کند که موجب ایجاد موانع و جو روانی در منطقه و معطل ماندن کار می‌شود.

محل جدید تعیین‌شده مشکلی ندارد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان نیز با بیان اینکه پس از کارهای کارشناسی شده سال ۹۶ پهنه مرصع از میان هفت پهنه معرفی‌شده، انتخاب و برای انباشت پسماندهای روی در این محل به شرکت بهین فراور معرفی شد، گفت: قبل از انتقال، مسائل فنی و زیست‌محیطی آن باید به‌طور اصولی مدیریت شود. علی اسدی گفت: مسائل حاشیه‌ای موجب شده است تاکنون هیچ پسماندی به محل جدید انتقال نیابد و اگر در روزهای آتی که با بارندگی‌های فصل‌های پاییز و زمستان همراه می‌شویم این اتفاق نیفتد و محل آماده نشود، پسماندها همچنان در نزدیکی شهر زنجان می‌ماند و ما دچار مشکل می‌شویم. او با بیان اینکه محل فعلی گنجایش پسماندهای بیشتر را ندارد، افزود: محیط‌زیست استان نیز با افزایش مساحت محل فعلی انباشت پسماندها مخالف است و محل جدید باید به‌سرعت آماده بهره‌برداری شود که انجام نشدن این کار حتی موجب تعطیلی واحدهای صنعتی روی در این محل خواهد شد. اسدی در خصوص مدیریت پسماندهای موجود این شرکت گفت: جهت جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها توسط آب، باران و باد باید پوشش گذاری‌های مناسبی برای آن‌ها انجام شود در غیر این صورت مجبور به شکایت به مراجع قضایی و اقدام از این روش هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد